محبى الاسلام
السلام عليكم
أهلا وسهلا بك فى منتدانا
عزيزى الزائر اضغط التسجيل لتكون عضوا فى منتدانا
وان كنت عضوا يرجى الدخول
وشكرا
محبى الاسلام
السلام عليكم
أهلا وسهلا بك فى منتدانا
عزيزى الزائر اضغط التسجيل لتكون عضوا فى منتدانا
وان كنت عضوا يرجى الدخول
وشكرا
محبى الاسلام
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.



 
الرئيسيةالتسجيلدخول

 

 أمى الحبيبة / مصر

اذهب الى الأسفل 
+2
khaled-auto
elkhalyyy
6 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
elkhalyyy
عضو مجتهد
عضو مجتهد
elkhalyyy

عدد المساهمات : 154
تاريخ التسجيل : 26/08/2009
العمر : 33

أمى الحبيبة / مصر Empty
مُساهمةموضوع: أمى الحبيبة / مصر   أمى الحبيبة / مصر I_icon_minitimeالثلاثاء أكتوبر 06, 2009 8:49 pm

أمى الحبيبة / مصر

عشرون عاما وأنا أتحمل أكثر مما يتحمل كوبرى أكتوبر الساعة اتنين الضهر، ويوما
بعد يوم وأنا أتحمل وجع (المرارة)..
وكلما أرادت المسكينة أن "تفرقع" من الخنقة والغيظ ، أواسيها بأن الخير آت وأن الفكر الجديد سوف يكون طريقنا للعبور للمستقبل، وأن الليبرالية المتفشية هى الوسيلة السرمدية
لمواجهة الراديكالية والشيوعية والماركسية والبمبوطية!!
وحينما تقتنع بكلامى تهدأ قليلا.. حتى يأتيها ما يثير شهيتها مرة أخرى للانفجار!!
تعلمت فى مدارس التعليم الحكومى حيث لا صوت يعلو على صوت الدروس
الخصوصية وعلى ضرب العيال الغلابة.. وأتذكر كيف كان المدرس يحمل الطالب من
شعره عاليا.. وكيف كان يكسر أصابعه لمجرد أنه اتكلم فى الفصل!! وحينما كان الطالب
يشكو لأبيه.. كان الأخير يأتى للمدرس ويشجعه قائلا:
حضرتك اكسر.. وانا أجبّس.. وعموما أنا عندى
ولدين غيرُه!!

تعلمت فى مدرسة (الغش على أصوله ) الإبتدائية.. وصعدت إلى مدرسة (هتيجى
الدرس وللا تسقط ) الإعداية.. وبعد توفيق من الله انتقلت إلى مدرسة (احفظ.. عشان
محدش فاهم حاجة ) الثانوية.. وصعدت إلى جامعة (هتتخرج تعمل إيه؟؟) كلية (زيها
زى غيرها) ..
لأكتشف بعد تخرجى أننى قضيت خمسة عشر عاما من الوهم التعليمى وذلك بعد أن اكتشفت أننى لم أعد أحفظ جدول الضرب لأنه كان مقررا علينا فى الابتدائية فقط!!
تخرجت من الجامعة وأنا أحمل فى خيالى أحلام العظماء .. وكيف أننى سأغير وجه التاريخ وسأكون أنا بفضل الله أفضل فائدة للبشرية من الموبايل أبو كاميرتين.. وحينما استيقظت من خيالى على صوت رمى زهر الطاولة على القهوة التى نجلس عليها أنا وجيلى وعشرة أجيال أخرى قبلنا..عرفت أن كلام الحكومة مدهون بزبدة ..يطلع عليه الشعب يسيح!!
عاصرت طوابير العيش..وطوابير التأمينات.. وطوابير المعاشات.. وطوابير الحديد.. وطوابير بوابات معرض الكتاب أثناء التفتيش الذاتى للأمن!!
دخلت مستشفياتك.. ورأيت أكثر من مريض يرقد على الأرض فى مستشفى الطوارئ بالمنصورة لأنه بلا سرير.. وسمعت والد أحد أصدقائى _كان مريضا بالسرطان_ وهو يرجونا أن ننقله من هنا حتى ولو كان الموت مصيره.. على الأقل سيموت كريما على فراشه وبالفعل نالها..بعد أن قاسيت أنا شخصيا الأمرين من تعامل الممرضات والأطباء مع المرضى..
حيث كانت الممرضة تعطى العلاج بكل إهمال لمريض مصاب بالسرطان ويتلوى أمامها بينما هى تضحك مع زميلتها وتقول لها:
البت سنية بنت الإيه اتخطبت لتالت مرة.. ومارجعتش الدهب لخطيبها التانى!!
عاصرت أسعارك.. وحبانى الله أن أكون من الجيل الميمون الذى أصبحت فيه زجاجة الزيت باتناشر جنيه وكيلو الرز بخمسة جنيه وكيلو العدس _ اللى كان اسمه أكل السجون_ بخمستاشر جنيه..ولن أستطيع أن أخبرك عن أسعار اللحوم والدجاج _ حد الله بينا وبينها_ عشان بيجيلى كرشة نفـَس!!
عاصرت أجدع حكومة جت فيك يامصر..حكومة أغفلت الشعب ومصالحه تماما.. حكومة لا تؤمن بالمثل القائل: الشعب الأبيض ينفع فى اليوم الأسود..باعتبار انها المفروض تكرمنا يعنى جايز تحتاجنا ف يوم من الأيام واطعم الفم تستحى العين.. وإنما
تؤمن بأغنية محمد حماقى: يا انا يا أنا.. ياانت!!
أتى علىَّ اليوم الذى أرى مصر تتصدر أخبار القنوات الفضائية ليس من أجل اختراع جديد اكتشفته ولا نصر حققته.. وإنما من أجل مصيبة جديدة حدثت..ورأيت لأول مرة كلمة الشهداء تقترن بشعب آخر غير الشعب الفلسطينى.. فهناك ألف شهيد فى العبارة ومثلهم فى القطارات وأقل قليلا فى قصر الثقافة ومثلهم فى مطروح ومثلهم فى طريق الصعيد.. وبفضل الله عاصرت اليوم الذى أعرف فيه تسعيرة البنى آدم المصرى حيث وصلت تسعيرته بفضل الله ثم بفضل حكومتنا الموفرة المدبرة إلى خمسة آلاف جنيه للقتيل وثلاثة آلاف للجريح..وده أعلى سعر والله .
ولو مش عاجبك اسأل برة وتعالى!!
كل هذا أتحمله وأنا صابر وساكت وراضى ..
ولكن ما حدث اليوم لا يمكن السكوت عليه.
أذهب فى أمان الله إلى بيت خطيبتى لأتناول الغداء _كالعادة_ وأنا أتخيل كل ما تجود به المائدة العامرة المعتادة من أصناف اللحم والدجاج أو الأسماك والأرز بالخلطة ولسان العصفور.. طوال طريقى فى المترو وأنا أتخيل لحظة انقضاضى على الفريسة التى هى المائدة.. وكيف سيكون شعورى وأنا أرى لحما من الأحمر أبو أربعين جنيه؟؟
وعندما جلست على المائدة لأنتظر أصناف الطعام فوجئت بأطباق من الجبنة والمربى والعسل والعيش..
احنا ماتفقناش على كده على فكرة!!
وفجأة تصارحنى حماتى أن أزمة أنابيب البوتاجاز قد وصلتهم مشكورة.. وأنه رغم وجودهم بالقرب من مستودع أنابيب بوتاجاز إلا أنهم لم يستطيعوا الظفر بأنبوبة واحدة..
طيب أنا ممكن اقرى عن الأزمة فى الجرنال..

إنما توصل لى أنا ليه؟؟

ولهذا كان خطابى هذا!!
لقد تحملت الكثير يا أمى العزيزة ولم أنطق ولم أعترض.. أما أن يصل الأمر لأن يكون غدائى جبنا!!

أتغدى جبنة ليه أنا يامصر؟؟

وأظن أن هذا أبسط حقوقى فى هذا المجتمع..فلوس ومفيش.. وظايف ومفيش..عيش ومفيش..ولما حتى نتغلب على همومنا ونجيب حتة لحمة منعرفش نطبخها؟؟
طب لو مفيش غاز عندنا ما تستوردى من إسرائيل يعنى!!
معلش بقى..

كله إلا كده يامصر!!


عدل سابقا من قبل elkhalyyy في الأحد أكتوبر 11, 2009 9:40 pm عدل 1 مرات
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
khaled-auto
عضو مميز
عضو مميز
khaled-auto

عدد المساهمات : 359
تاريخ التسجيل : 28/09/2009
العمر : 40

أمى الحبيبة / مصر Empty
مُساهمةموضوع: رد: أمى الحبيبة / مصر   أمى الحبيبة / مصر I_icon_minitimeالأربعاء أكتوبر 07, 2009 12:22 am

ربنا يستر علينا و عليك هى جت على الجبنة يعنى بس بجد موضوع جميل جدا ghghg
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
http://www.islamlovers.ahlamontada.net
vibroflot
عضو ماسى
عضو ماسى
vibroflot

عدد المساهمات : 996
تاريخ التسجيل : 23/08/2009
العمر : 32

أمى الحبيبة / مصر Empty
مُساهمةموضوع: رد: أمى الحبيبة / مصر   أمى الحبيبة / مصر I_icon_minitimeالأربعاء أكتوبر 07, 2009 9:00 am

أمى الحبيبة / مصر %D8%B4%D9%83%D8%B1%D8%A7%D9%8B%20%D9%84%D8%A5%D8%A8%D8%AF%D8%A7%D8%B9%D8%A7%D8%AA%D9%83

________________________________________
أمى الحبيبة / مصر Sampe33ef798d29e2813


أمى الحبيبة / مصر Dcatflo
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
ahmed sabbah
المدير العام
المدير العام
ahmed sabbah

عدد المساهمات : 1572
تاريخ التسجيل : 20/08/2009
العمر : 32

أمى الحبيبة / مصر Empty
مُساهمةموضوع: رد: أمى الحبيبة / مصر   أمى الحبيبة / مصر I_icon_minitimeالخميس أكتوبر 08, 2009 3:09 pm

شكرا يا أبو السيد على الموضوعات الجامده

بس مش تقول انك خطبت cf

________________________________________


أمى الحبيبة / مصر 7f83461c6cb50ebe1c90a50877a97869

أمى الحبيبة / مصر Heart


الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
https://islamlovers.ahlamontada.net
الهندسه
عضو مميز
عضو مميز
الهندسه

عدد المساهمات : 423
تاريخ التسجيل : 23/08/2009
العمر : 33

أمى الحبيبة / مصر Empty
مُساهمةموضوع: رد: أمى الحبيبة / مصر   أمى الحبيبة / مصر I_icon_minitimeالخميس أكتوبر 08, 2009 11:00 pm

هههههههههههههه
ايه يا سيد المدارس اللى اتعلمت فيها دى
ربنا يكون فى عونك


أمى الحبيبة / مصر Lol أمى الحبيبة / مصر Lol أمى الحبيبة / مصر Lol أمى الحبيبة / مصر Lol أمى الحبيبة / مصر Lol


أمى الحبيبة / مصر Uts1xj7
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
islam sabbah
عضو جديد
عضو جديد


عدد المساهمات : 23
تاريخ التسجيل : 23/08/2009
العمر : 37

أمى الحبيبة / مصر Empty
مُساهمةموضوع: رد: أمى الحبيبة / مصر   أمى الحبيبة / مصر I_icon_minitimeالجمعة أكتوبر 09, 2009 2:54 pm

ليه كده يا عم النكد ده كله ده انت كرهتنا في مصر والتعليم والخطوبه والدنيا كلها دي مصر ام الدنيا وزي الفل اهي واللحمه بسبعه جنيه gfgf vcvcvg
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
elkhalyyy
عضو مجتهد
عضو مجتهد
elkhalyyy

عدد المساهمات : 154
تاريخ التسجيل : 26/08/2009
العمر : 33

أمى الحبيبة / مصر Empty
مُساهمةموضوع: رد: أمى الحبيبة / مصر   أمى الحبيبة / مصر I_icon_minitimeالأحد أكتوبر 11, 2009 9:21 pm

فعلا كلو زي الفل وانتم اساسا مينفعش معاكم الا ال تيييييييييييييييييت *****
وال تييييت وكمان الحكومه تعمل تيييييييييت

عفوا قد قطع الارسال وسنتوجه الي اذاعتنا الداخليه
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
ahmed sabbah
المدير العام
المدير العام
ahmed sabbah

عدد المساهمات : 1572
تاريخ التسجيل : 20/08/2009
العمر : 32

أمى الحبيبة / مصر Empty
مُساهمةموضوع: رد: أمى الحبيبة / مصر   أمى الحبيبة / مصر I_icon_minitimeالإثنين أكتوبر 12, 2009 8:33 pm

يالهوى يا سيد انت بتوجه لنا التيييييييييييييييييت

مكنش العشم يا سيد

وكمان اذاعة داخلية

انت أكيد أرهابى

fffd

________________________________________


أمى الحبيبة / مصر 7f83461c6cb50ebe1c90a50877a97869

أمى الحبيبة / مصر Heart


الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
https://islamlovers.ahlamontada.net
 
أمى الحبيبة / مصر
الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
محبى الاسلام :: المنتديات العامة :: المنتدى العام-
انتقل الى: